Program szkolenia “Szkolenie eksperckie z terapii neurofeedback: zastosowania kliniczne”
Czas trwania szkolenia: 6 miesięcy
Ilość stron A4 materiałów dydaktycznych: 864 (czcionka 12 w edytorze tekstu), 5 bloków tematycznych, 71 tematów
I Teoretyczne podstawy terapii neurofeedback
1) Czym jest terapia neurofeedback?
2) Potencjalne mechanizmy działania neurofeedbacku na poziomie neurobiologicznym
3) Czy możemy przewidzieć, kto zareaguje na neurofeedback? Przegląd problematyki nieskuteczności terapii i istniejących predyktorów skutecznego uczenia się w neurofeedbacku
– predyktory neuroanatomiczne, elektrofizjologiczne, sukcesu leczenia, na podstawie początkowej fazy treningu, socjodemograficzne, psychologiczne i neuropsychologiczne, strategie, specyficzne dla choroby predyktory powodzenia leczenia, sukces w uczeniu się jako predyktor sukcesu leczenia
4) Wspomaganie efektów terapii neurofeedback – motywacyjna wartość wzmacniaczy
5) Potrzeba indywidualizacji w neurofeedbacku. Niejednorodność wzorców QEEG związanych z diagnozą i objawami
– wiarygodność i praktyczność oceny funkcji mózgu QEEG, niejednorodność wzorców EEG, dalsze powikłania chorób współistniejących, ryzyko negatywnych skutków neurofeedbacku i ochrona przed odpowiedzialnością
6) Predyktory wydajności uczenia się regulacji rytmu sensorymotorycznego w neurofeedbacku
II Terapia neurofeedback jako skuteczna metoda leczenia zaburzeń psychiatrycznych i somatycznych
7) Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
– ocena skuteczności klinicznej w leczeniu dzieci, obraz ADHD na poziomie funkcjonalnym kory mózgowej, przegląd dostępnych badań klinicznych, standardowe protokoły stosowane w leczeniu ADHD
– ocena skuteczności klinicznej w leczeniu dorosłych, przegląd dostępnych badań klinicznych, standardowe protokoły stosowane w leczeniu
8) Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, protokoły stosowane w leczeniu, typowe wzorce QEEG występujące w ASD
– terapia neurofeedback w leczeniu społecznych zaburzeń poznawczych w ASD – neurobiologiczne podstawy deficytów społecznych, przegląd badań, skuteczne protokoły leczenia
9) Epilepsja
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, efektywność terapii u dzieci, stosowane protokoły
10) Zaburzenia neurorozwojowe u dzieci
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, wpływ na różne domeny poznawcze, stosowane protokoły
11) Depresja
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, stosowane protokoły i ich wpływ na zaburzenia depresyjne, biomarkery pobudliwości kory mózgowej charakterystyczne dla depresji
12) Schizofrenia
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, stosowane protokoły, bezpieczeństwo
13) Zespół Downa
– pojedyncze badanie, obraz QEEG typowy dla dzieci z Zespołem Downa, zastosowane protokoły, efektywność
14) Dysleksja
– ocena skuteczności, przegląd badań, stosowane protokoły
– poprawa czytania i ortografii
– wykorzystanie protokołu opartego na nierównowadze półkul
15) Bezsenność
– efektywność leczenia, przegląd badań, stosowane protokoły
16) Zaburzenia lękowe
– ocena skuteczności klinicznej, ilościowy i jakościowy przegląd badań, stosowane protokoły
17) Zespół stresu pourazowego (PTSD)
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań z metaanalizą, ocena jakości badań
18) Zaburzenia odżywiania
– ocena skuteczności klinicznej, mechanizmy działania, przegląd badań i protokołów
19) Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań i metaanaliza, stosowane protokoły
20) Uzależnienia od substancji
– ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, ewolucja stosowanych protokołów i podejść terapeutycznych, teoretyczne i praktyczne zalecenia w leczeniu uzależnień za pomocą neurofeedbacku
– zapobieganie nawrotom alkoholowym: przegląd badań, protokoły dotyczące hamowania i błędu uwagi
21) Urazowe uszkodzenie mózgu (TBI)
– charakterystyka, wpływ TBI na QEEG, studium przypadku pacjenta z TBI leczonego neurofeedbackiem
22) Zespół Alzheimera
– pojedyncze badanie, zmiany w obrazie QEEG związane ze starzeniem się, poprawa funkcji poznawczych po terapii neurofeedback
23) Trudności w uczeniu się
– krótki przegląd badań
– wpływ terapii neurofeedback na zaburzenia czytania u dzieci
– przegląd skuteczności wzmocnienia słuchowego i wzrokowego
24) Stwardnienie rozsiane
– przegląd badań i protokołów stosowanych w poprawie funkcji poznawczych, zmęczenia i bólu w SM
25) Zespół Tourette’a
26) Demencja i łagodne zaburzenia poznawcze – przegląd badań
27) Fibromialgia
– przegląd badań, tradycyjny i alternatywny neurofeedback, rezultaty kliniczne, stosowane protokoły
28) Ból
– efektywność leczenia, przegląd badań, stosowane protokoły w: pierwotnym bólu głowy, migrenie, polineuropatii, ośrodkowym bólu neuropatycznym, stwardnieniu rozsianym, przewlekłym bólu po urazie kręgosłupa
29) Udar
– ocena skuteczności klinicznej w rehabilitacji poznawczej, przegląd badań, stosowane protokoły, ocena jakości badań
30) Szumy uszne
– modele szumów usznych i badania elektrofizjologiczne, ocena skuteczności klinicznej, przegląd badań, stosowane protokoły, ograniczenia
31) Dziecięce porażenie mózgowe
– poprawa funkcji poznawczych
32) AIDS (HIV)
– wpływ na funkcję immunologiczną
33) Stwardnienie zanikowe boczne (ALS)
– rehabilitacja pacjentów
34) Choroba Parkinsona
– wykorzystanie skutecznego protokołu eksperymentalnego
35) Cukrzyca
36) Incydenty sercowe
37) Lęk separacyjny u dzieci
38) Moczenie nocne u dzieci
39) Napięcie przedmiesiączkowe
40) Zaburzenia dysocjacyjne
41) Dysgrafia
42) Dyskalkulia
III Terapia neurofeedback jako narzędzie do poprawy wydajności poznawczej
43) Czy trening neurofeedbacku może poprawić wydajność? Ocena dowodów z implikacjami dla przyszłych badań
44) Neurofeedback w optymalizacji wydajności : przegląd wpływu na wyniki poznawcze i afektywne
45) Neurofeedback w optymalizacji wydajności : przegląd wpływu na kreatywność
46) Wpływ protokołów Theta/Beta i SMR na poprawę czasu reakcji, zdolności przestrzennych i kreatywność
47) Teoria treningu Alfa/Theta – kreatywnego zwiększania wydajności, długodystansowej łączności funkcjonalnej i integracji psychologicznej
48) Poprawa funkcji poznawczych i pamięci u zdrowych osób
49) Protokół terapeutyczny neurofeedback skuteczny w leczeniu wypalenia zawodowego
50) Poprawa funkcji poznawczych u osób w starszym wieku
– ocena skuteczności terapii, przegląd badań, charakterystyka protokołów
51) Wpływ neurofeedbacku aktywności alfa na pamięć u zdrowych uczestników – przegląd systematyczny i metaanaliza
52) Terapia neurofeedback usprawnia myślenie algorytmiczne
IV Terapia neurofeedback i zastosowania w sporcie
53) Neurofeedback jako trening uzupełniający w celu optymalizacji wyników sportowców – systematyczny przegląd z implikacjami dla przyszłych badań
54) Trening mózgu dla sprawności fizycznej. Zastosowanie treningu relaksacyjnego Alfa u sportowców
55) Neurofeedback jako skuteczne narzędzie wspierające wyniki sportowców
– wymagania specyficzne dla sportu, modele skutecznej wydajności, rozszerzone studium przypadku mistrza olimpijskiego, neurofeedback w połączeniu z innymi strategiami sportowymi
56) Wpływ treningu neurofeedback na pamięć roboczą i rozwój percepcyjno – motoryczny u dzieci
57) Poprawa wydajności tanecznej, lekkoatletów oraz koszykarzy – badania
V Zaawansowane aspekty terapii neurofeedback
58) Spoczynkowe badanie EEG przy zamkniętych oczach przewiduje uczenie się obniżenia poziomu alfa w treningu neurofeedback
59) Natychmiastowy wpływ neurofeedbacku na pobudliwość i synchronizację korową
60) Zastosowanie ilościowego EEG do prognozowania wyników terapeutycznych w zaburzeniach neuropsychiatrycznych
61) Ilościowe QEEG jako możliwy biomarker zaburzeń psychiatrycznych u dzieci
62) Trwałe skutki terapii neurofeedback u dzieci z ADHD i ASD
63) Trudność w utrzymaniu stanu czuwania podczas treningu neurofeedback alfa-theta
64) Wpływ leków psychotropowych na przebiegi elektroencefalogramu w psychiatrii
– omówienie wpływu leków z następujących grup: antydepresanty, leki przeciwpsychotyczne, stabilizatory nastroju, stymulanty
65) Markery EEG w emocjonalnie niestabilnym zaburzeniu osobowości
66) QEEG w przewidywaniu ryzyka i odporności na chorobę afektywną dwubiegunową
67) Ilościowe EEG w stwardnieniu zanikowym bocznym
68) Ilościowe biomarkery EEG w chorobie Huntingtona
69) QEEG w chorobie Alzheimiera
70) QEEG w chorobie Parkinsona
71) Podobieństwa w obrazie QEEG między ADHD i jąkaniem się